تهران پروژه پایان نامه ترجمه

پایان نامه پروژه ترجمه تایپ مقاله کاراموزی کارورزی کاردانی کارشناسی کارشناسی ارشداستخدامی تحقیق دانش آموزی دانشجویی طرتحی سایت وبلاگ

لیست کارها آدرس تلگرام

اطلاعیه فروشگاه

لیست خدمات ما به دانشجویان ، دانش آموزان و کلیه استفاده کنندگان از سایت ما ترجمه مقالات لیست کامل موضوعات پایان نامه و پروژه برنامه نویسی گزارش کارآموزی ترجمه مقاله شماره تماس : 09127569325

ارائه الگوی مدیریت بحران در سوانح دریایی

ارائه الگوی مدیریت بحران در سوانح دریایی

ارائه الگوی مدیریت بحران در سوانح دریایی

136 صفحه  ورد word

 

چکیده:

وقوع حوادث غير قابل پيش بيني و بروز خطرات و سوانح و بحرانهاي اقتصادي،اجتماعي، سياسي، نظامي واقعيتي است كه بشر در طول تاريخ با آن آشنا بوده است. در اين راستا هرچه قدر بر كسب موفقيت هاي تكنولوژيكي و اجتماعي افزوده شده است ، ميزان بروز اين خطرات غيره منتظره نه تنها كاهش نيافته بلكه در بسياري از موارد افزايش نيز يافته است. صنعتي شدن جوامع و گسترش ارتباطات ماهواره اي و نقل و انتقالات اطلاعات به طور وسيع و همچنين بزرگتر شدن سازمانهاي اجتماعي، اقتصادي و بازرگاني باعث شده كه بيشتر بحرانها نهادي شود در واقع جزء جدا نشدني از ماهيت دروني سازمانها گردد. بنابراين مشاهده ميشود كه در بيشتر مواقع افزايش پيچيدگي و توان توليدي اين سازمانها به طور بالقوه تقويت چنين حالاتي را اجتناب نا پذير ساخته است. در برخورد اول ممكن است اين تصور به وجود آيد كه بحرانهاي صنعتي و اجتماعي ناشي از آنها مختص كشورهاي پيشرفته صنعتي بوده و سيستمهاي مصون كننده تنها مورد نياز اين گونه كشورهاست، در صورتيكه بايد توجه داشت كه كشورهاي درحال توسعه و روبه رشد نيز به واسطه اينكه در مرحله ي فراگرد و يا انتخاب قرار دارند بايد در برنامه ريزي هاي ميان مدت و بلند مدت خود نه تنها در فكر جلوگيري بلكه در صدد ارزيابي ضررهاي جبران ناپذير حوادث پيش بيني نشده باشند.

کلید واژه : سانحه دریایی ،  بازرسان  ، قدرت قانونی، حقوق کشورها

مقدمه

 

      هدف از واکاوی هر سانحه دريايي کشف دلايل و عوامل وقوع آن و بهره برداري از تجارب حاصله و سعي در جلوگيري از بروز سوانح مشابه در آينده  با توزيع و انتشار يافته ها از بررسي هر سانحه دريايي است و همچنين بکارگيري توصيه هاي ارائه شده براي اهداف  آموزشي و اصلاح ساختارها و قوانيني جهت ارتقاء ايمني دريانوردي مي باشد.

 

بازرسي و تجزيه و تحليل دقيق سوانح دريايي به آگاهي هر چه بيشتر از علل سوانح منجر مي گردد. علاوه بر آن اصلاح رويه هاي  مديريتي در شناورها ، آموزش مناسب براي ارتقاء ايمني دريانوردي از ديگر نتايج بررسي سوانح دريايي مي باشد.

 

حقوق و تعهدات كشورهاي ساحلي (Port State) و صاحب پرچم (Flag State)  براساس مفاد مقرره  بيست يكم از فصل اول كنوانسيون بين المللي ايمني جان اشخاص در دريا،1974  ([1]SOLAS REGULATION 1-21 ) و ماده 23  كنوانسيون  بين المللي خط شاهين (LOAD LINE 1966) همچنين ماده هشت و دوازده از كنوانسيون بين المللي جلوگيري از آلودگي دريا توسط شناورها  ([2]MARPOL)1973  ، مرجع دريايي هر كشور را موظف نموده كه سوانح مربوط به شناورهاي تحت پرچم خود را رسيدگي نمايد.

 

همچنين رهنمودهايي در  قطعنامه (20 ) A.849 مصوب 27 نوامبر 1997 سازمان بين المللي دريانوردي (IMO)[3]  جهت رسيدگي به سوانح دريايي ارائه شده است.

 

سطح و نوع بازرسي و رسيدگي به سوانح دريايي، به شدت ، اهميت و پيامدهاي آتي بستگي دارد. ممکن است يک سانحه دريايي ساده درسهايي بالقوه براي يادگيري داشته باشد در عين حال تصادم دو فروند کشتي که ناشي از اعمال نادرست قوانين راه به وقوع پيوند ؛ ممکن است درسي براي يادگيري نداشته باشد.

 

براساس  بند 2-6 قطعنامه (20) A.849 مصوب 27 نوامبر 1997 IMO در صورت وقوع سوانح و اتفاقات دريايي در آبهاي سرزميني يك كشور ، با توجه به تعهدات آن كشور نسبت به ملت و وضعيت حقوقي آبهاي سرزميني ، به موجب مفاد [4]UNCLOS و همچنين با توجه به وظايفي كه بر عهده كشور صاحب پرچم گذاشته شده است ، كشور صاحب پرچم  شناور و كشورهاي ساحلي بايد حتي الامكان با يكديگر همكاري كرده  و بر طبق توافق طرفين ،كشور بازرسي كننده اصلي را تعيين نمايند.

 

در صورت وقوع سوانح يا حوادث دريايي در آبهاي بين المللي ، كشورصاحب پرچم  شناور بايد بازرسي لازم را در مورد علل سانحه شناور انجام دهد ، چنانچه سانحه بين دو شناور با مليتهاي مختلف رخ داده باشدكشورهاي صاحب پرچم شناورها بايد پس از مشورت با يكديگر ، در زمينه تعيين كشور بازرسي كننده به توافق برسند . اگر كشور ديگري نيز به دليل مليت خدمه كشتي ، مسافران و يا ديگر  افراد و همچنين محل وقوع سانحه، ذيربط باشد، بايد از آن كشور يا كشورها نيز براي شركت در عمليات بازرسي دعوت بعمل آيد.

  ضرورت بررسي سانحه دريايي ( بیان مسئله )

هدف بررسي هر سانحه دريايي كشف دلايل وقوع سانحه و انتشار اطلاعات و اقدامات و توصيه ها و در صورت امكان ارائه نظريه براي جلوگيري از سوانح مشابه در آينده مي باشد. هر گونه توصيه كه از بررسي يك سانحه دريايي ارائه مي شود بايستي بر پايه آناليز دقيق و بر مبناي كاربردي فراهم شود.

 

بنابراين هر حادثه از مسائل كم اهميت تا موارد عمده و بزرگ مي تواند موضوع بررسي سوانح دريايي باشد . يك حادثه ساده اتفاق افتاده  براي يك نفر در روي كشتي كه داراي يادگيري بالقوه براي سايرين باشد كه بتواند از وقوع مجدد آن جلوگيري كند ممكن است ارزش بازرسي داشته باشد در عين حال تصادم بزرگ كه ناشي از اعمال نادرست قوانين راه دريايي باشد ممكن است مطلبي تازه اي را براي ياد گيري نداشته باشد . نتايج يا يافته هاي بررسي تصادمات ديگر ممكن است مشخص کند تا در زمينه هاي خستگي ناشي از كار ، رويه هاي مديريتي ، آموزش ، گواهيينامه و طراحي پل فرماندهي شناور و .....  بررسي و ملاحظات صورت گيرد.

 

باتوجه به اهميت بررسي سوانح دريايي که نتايج حاصل از آن مي تواند در پيشگيري سوانح مشابه در آينده کاربرد داشته باشد، سازمان جهاني دريانوردي (IMO) دستورالعمل يکنواخت سازي روشهاي رسيدگي به سوانح را تهيه و به کشورهاي عضو ارائه نموده است . اين دستورالعمل در باره رسيدگي به سوانح  دريايي اظهار مي كند:

 

كشور هاي صاحب پرچم (Port States) از انجام بازرسي سوانح اتفاق افتاده در کشتيهايي که  پرچم آن كشور را برافراشته مي کنند ، بايستي اطمينان حاصل نمايند . همه سوانح شديد و بسيار شديد بايستي رسيدگي شوند.

 

براي روشن شدن مفهوم سانحه دريايي ابتدا تعريف واضحي از آن بعمل آورده مي شود  تا بطور شفاف يك سانحه از ابعاد مختلف شناسايي گردد.

 

on Law of  the Sea

 


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت و دانلود

مبلغ قابل پرداخت 10,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
at01_621316_4907.zip3.4 MB